Geen compensatie bij eHerkenning aanvragen


Rubiverfenwand

Kleine ondernemers krijgen geen compensatie bij het eHerkenning aanvragen. Hier werd korte tijd over gesproken na de vele klachten over het feit dat er door ondernemers betaald moet worden om belastingaangifte te kunnen doen. Hoewel het niet om heel hoge bedragen gaat (eHerkenning aanvragen kost zo’n 45 euro per jaar), zijn voornamelijk de kleinere organisaties teleurgesteld dat er geen compensatie komt. Maar het is misschien niet zo erg als het in eerste instantie lijkt!

Geen geld terug

Korte tijd werd er nagedacht over het compenseren van kleine ondernemers. Voor deze groep zouden de kosten te hoog zijn om de voordeel van eHerkenning aanvragen te compenseren. Nu heeft staatssecretaris Vijlbrief van Financiën aan de Tweede Kamer laten weten dat dit niet gaat gebeuren vanwege de volgende redenen:

  • Het zou als onrechtmatige staatsteun kunnen worden gezien om het aanvragen van eHerkenning te compenseren.

  • Precedentwerking.

  • Het zou in strijd zijn met het gelijkheidsbeginsel.

  • Ook is er geen wettelijke grondslag voor compensatie van eHerkenning aanvragen.

Daarnaast benadrukt de staatssecretaris dat de prijs van eHerkenning aanvragen verwacht wordt om te gaan dalen door de marktwerking.

Waarom eHerkenning aanvragen?

Steeds meer overheidsorganisaties beschermen hun diensten achter eHerkenning. Hiermee kunnen de overheidsorganisaties beter zien met wie er zaken gedaan wordt. Bovendien kunnen de ondernemers zelf bepalen wie er bepaalde gegevens mogen inzien binnen de organisatie. Zo wordt de veiligheid verbeterd voor alle partijen. Met eHerkenning zijn de overheidsorganisaties ook voorbereidt op de Wet digitale overheid die recent is aangenomen door de Tweede Kamer. Eén van de overheidsorganisatie die recent is aangesloten op eHerkenning, is de Belastingdienst. Hierdoor zullen ondernemers dus eHerkenning moeten aanvragen om de (verplichte) belastingaangifte te doen. 

eHerkenning aanvragen onverwacht handig

Ondanks het feit dat er veel geklaagd wordt over het verplichte aanvragen van eHerkenning voor het doen van de belastingaangifte, zullen veel ondernemers ook de positieve effecten gaan merken. Zo is eHerkenning te gebruiken bij meer dan 400 organisaties, waardoor ondernemers met één gebruikersnaam en wachtwoord al hun overheidszaken kunnen afhandelen.
Ook worden persoonlijke gegevens beter beschermd dankzij eHerkenning. Zo kan een beheerder van eHerkenning precies aangeven wie er gemachtigd mogen worden namens de organisatie om bepaalde gegevens in te zien. Zo kan het dus niet meer gebeuren dat onbevoegde medewerkers bijvoorbeeld de ziektemeldingen bij het UWV in kunnen zien van collega’s.

Beheermodule eHerkenning

eHerkenning wordt aangeboden door zes verschillende leveranciers van eHerkenning. Deze onderscheiden zich door verschillende dingen. Z login, een van de erkende leveranciers, biedt een heel handige Beheermodule aan voor organisaties die eHerkenning niveau 3 aanvragen, bijvoorbeeld voor de Belastingdienst of het UWV. Met deze Beheermodule kunnen organisaties heel eenvoudig inzien welke werknemers eHerkenning hebben, welk niveau en waar ze voor gemachtigd zijn. Deze machtigingen kunnen op ieder moment gewijzigd, verlengd of juist stopgezet worden in de Beheermodule van Z login die uitgereikt wordt aan mensen die eHerkenning aanvragen van niveau 3.



https://www.zlogin.nl/eherkenning/eherkenning-niveau-3/

Archieven